Hipertekst o małym mieście
jest pionierskim w Polsce przedsięwzięciem artystyczno-edukacyjnym
promującym humanistykę cyfrową, dającym możliwości poszerzenia
wiedzy i zdobycia nowych praktycznych umiejętności informatycznych,
medialnych, artystycznych i komunikacyjnych w atrakcyjny sposób.
Wykorzystane m.in. zostaną nowatorskie narzędzia edukacyjne, jak
webinaria, e-learning, platformy intranetowe itp.
Projekt prowadzi nasza fundacja wraz z Gimnazjum nr 1 we Wrześni i portalem Września.NaszeMiasto. Projekt jest realizowany w ramach programu
Fundacji Orange.
Fundacji Orange.
Do udziału w wykładach serdecznie
zapraszam również nauczycieli zainteresowanych nowymi zjawiskami w
sztuce i cyfrową humanistyką, a także niestandardowymi metodami
edukacyjnymi.
Zgłoszenia przyjmowane będą do końca
stycznia 2015 r. bezpośrednio pod numerem telefonu 697 884 559 lub
mailowo: piotrmichalak1971@gmail.com
oraz jeśli to możliwe za pośrednictwem nauczycieli szkolnych,
których bardzo proszę o przesłanie do mnie listy chętnych do
wzięcia udziału w projekcie.
Jak będzie przebiegał projekt?
- Uczestnicy napiszą składające się na powieść kolaboracyjną historie, których wspólnym mianownikiem jest to, że dzieją się we Wrześni.
- W pracy pomoże im seria warsztatów i wykładów pisarskich, kulturowych i zwiększających kreatywność.
- Do napisanych historii dokładane będą kotwice hipertekstowe pokazujące skojarzenia/inspiracje, które nasuwały się/towarzyszyły autorom podczas pisania, a czytelnikom podczas czytania: zewnętrzne materiały (strony, zdjęcia, filmy, muzyka itp) w Internecie, linki do zdjęć, filmów, fragmentów książek, tekstów nieliterackich.Przykład:Punkt widzenia pisarza: Piszę o spotkaniu dwójki bohaterów na Warszawskiej podczas którego miało miejsce wzajemne zauroczenie. Bardzo podobał mi się sposób opisania takiego spotkania użyty w książce, którą kiedyś czytałem i trochę się na nim wzoruję. Odnajduję ten fragment książki i daję do niego link. Jeśli fragment jest dostępny w sieci to tylko linkuję, jeśli nie, to skanuję odpowiednie strony z książki, umieszczam plik na serwerze powieści i do tego pliku daję link. Czytelnik widzi, jak pracował mój umysł podczas procesu tworzenia.Punkt widzenia czytelnika: Czytam sobie fragment powieści o wzajemnym zauroczeniu dwójki bohaterów podczas spotkania na Warszawskiej. Przypomniało mi to podobną historię z przeszłości. Szedłem sobie słuchając Doorsów, a tu nagle potykając się na schodach podczas wychodzenia ze sklepu z butami dziewczyna się niemal przewraca i upuszcza torebkę. Przechodzący obok chłopak pomaga jej zbierać rozsypane rzeczy i potem odchodzą razem rozmawiając. Tu można dać link do piosenki Doorsów, zdjęcie sklepu z butami, można też zainscenizować całą historię, sfilmować ją i zrobić filmik z podkładem muzycznym z piosenką Doorsów i ten filmik podlinkować do opowieści. Czytelnik widzi, jakie skojarzenia miał inny czytelnik.
- Część materiałów multimedialnych zostanie stworzonych w ramach projektu.
- W ich stworzeniu pomoże seria warsztatów z tworzenia i edycji multimediów
- Powieść zostanie umieszczona w internecie na specjalnie zaprojektowanej i okodowanej witrynie stworzonej przez uczestników.
- „Spisem treści” będzie interaktywna mapa Wrześni z aktywnymi punktami, które stały się miejscem akcji powieści
- Pomoże im w tym cykl warsztatów z kodowania
Z jakich warsztatów i szkoleń będą
mogli skorzystać uczestnicy:
- warsztaty pisarskie (na żywym materiale, jakim będzie pisana książka) – konstruowanie akcji i budowanie napięcia, budowanie postaci i świata przedstawionego, język literatury pięknej, reklamowej i literatury użytkowej, metaforyka prozy i poezji, hierarchizowanie informacji w tekście pisanym.
- warsztaty kreatywności – ćwiczenia uwalniające umysł, poszerzające wyobraźnię, zasób leksykalny, budujące nieoczywiste skojarzenia
- szkolenie z hipertekstu – co to jest hipertekst i jak go zbudować
- szkolenie z zagadnień popkultury, sztuki wysokiej, zjawisk cyfrowej literatury i wzajemnych związków pomiędzy nimi (wykłady pracowników Instytutu filologii Polskiej UAM)
- warsztat z fotografowania, cyfrowej obróbki fotografii i jej artystycznego przetwarzania (podstawy grafiki komputerowej)
- warsztat z filmowania i montażu obrazu
- warsztat z obróbki i montażu dźwięku
- warsztaty z kodowania (na żywym materiale, podczas pracy nad stroną powieści)
Jakie będą etapy pracy nad
książką?
- napisanie historii
- wzbogacenie jej w trakcie warsztatów
- profesjonalna redakcja i doszlifowanie tekstów po redakcji
- umieszczenie w internecie
- dodanie hiperlinków wewnętrznych (książkę można czytać strona po stronie, albo w dowolnej kolejności, klikając w wewnętrzne linki, hashtagi, a nawet zdać się na los używając generatora losowego) i zewnętrznych
- stworzenie interaktywnej mapy-planu miasta jako swoistego spisu treści/indeksu
Co na zakończenie projektu?
Otwarte dla wszystkich spotkanie
autorskie z pisarzami, na którym zostanie zaprezentowana powieść,
pokazane zostanie jak działa, jakie są możliwości czytania,
głośna lektura krótkich fragmentów przez ich autorów, rozmowa na
temat.
Wydarzenie towarzyszące:
wystawa zdjęć z przebiegu projektu i wykonanych przez autorów jako
ilustracje, projekcja filmu dokumentującego projekt.
Co będą mieli uczestnicy z udziału
w projekcie:
- profesjonalną pionierską publikację literacką (jeden z pierwszych w Polsce hipertekstów w ogóle, pierwszy multimedialny i kolaboracyjny hipertekst w Europie)
- nowe, praktyczne umiejętności humanistyczne i interpersonalne przydatne w codziennym życiu (pisanie, hierarchizowanie informacji, rozwój kreatywności, doskonalenie komunikacji, wzrost wiedzy o najnowszych zjawiskach w sztuce i literaturze popularnej i wysokiej, umiejętność współpracy, angażowania, wypracowywania kompromisów, samodzielne poszukiwanie wiedzy i rozwiązań)
- nowe, praktyczne umiejętności techniczne (umiejętność pracy w przydatnych programach komputerowych, wykonywanie i obróbka fotografii, filmu, dźwięku, montaż elementów multimedialnych, podstawy grafiki reklamowej)
- umiejętności programistyczne przydatne do tworzenia nie tylko witryn internetowych, ale i bardziej zaawansowanych rozwiązań programistycznych
- mnóstwo dobrej zabawy przy współtworzeniu pionierskiego projektu
- wyjazd na uniwersytet na wykłady
- sława, sława, sława
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz