Strony

środa, 21 stycznia 2015

Hipertekst o małym mieście

Taki tytuł nosi nasz nowy projekt, do którego rekrutacja ruszyła w ubiegłym tygodniu. Zachęcamy młodzież do 18 roku życia do zgłaszania się do projektu. Można zdobyć przydatne w życiu codziennym i zawodowym umiejętności, wziąć udział w pionierskim na skalę całej Polski projekcie i zapisać się w historii polskiej literatury. Zobacz czym jest nasz projekt i jak się do niego zgłosić:


Hipertekst o małym mieście jest pionierskim w Polsce przedsięwzięciem artystyczno-edukacyjnym promującym humanistykę cyfrową, dającym możliwości poszerzenia wiedzy i zdobycia nowych praktycznych umiejętności informatycznych, medialnych, artystycznych i komunikacyjnych w atrakcyjny sposób. Wykorzystane m.in. zostaną nowatorskie narzędzia edukacyjne, jak webinaria, e-learning, platformy intranetowe itp.

Projekt prowadzi nasza fundacja wraz z Gimnazjum nr 1 we Wrześni i portalem Września.NaszeMiasto. Projekt jest realizowany w ramach programu
Fundacji Orange.








Do udziału w wykładach serdecznie zapraszam również nauczycieli zainteresowanych nowymi zjawiskami w sztuce i cyfrową humanistyką, a także niestandardowymi metodami edukacyjnymi.

Zgłoszenia przyjmowane będą do końca stycznia 2015 r. bezpośrednio pod numerem telefonu 697 884 559 lub mailowo: piotrmichalak1971@gmail.com oraz jeśli to możliwe za pośrednictwem nauczycieli szkolnych, których bardzo proszę o przesłanie do mnie listy chętnych do wzięcia udziału w projekcie.

Jak będzie przebiegał projekt?
  1. Uczestnicy napiszą składające się na powieść kolaboracyjną historie, których wspólnym mianownikiem jest to, że dzieją się we Wrześni.
  2. W pracy pomoże im seria warsztatów i wykładów pisarskich, kulturowych i zwiększających kreatywność.
  3. Do napisanych historii dokładane będą kotwice hipertekstowe pokazujące skojarzenia/inspiracje, które nasuwały się/towarzyszyły autorom podczas pisania, a czytelnikom podczas czytania: zewnętrzne materiały (strony, zdjęcia, filmy, muzyka itp) w Internecie, linki do zdjęć, filmów, fragmentów książek, tekstów nieliterackich.
    Przykład:
    Punkt widzenia pisarza: Piszę o spotkaniu dwójki bohaterów na Warszawskiej podczas którego miało miejsce wzajemne zauroczenie. Bardzo podobał mi się sposób opisania takiego spotkania użyty w książce, którą kiedyś czytałem i trochę się na nim wzoruję. Odnajduję ten fragment książki i daję do niego link. Jeśli fragment jest dostępny w sieci to tylko linkuję, jeśli nie, to skanuję odpowiednie strony z książki, umieszczam plik na serwerze powieści i do tego pliku daję link. Czytelnik widzi, jak pracował mój umysł podczas procesu tworzenia.
    Punkt widzenia czytelnika: Czytam sobie fragment powieści o wzajemnym zauroczeniu dwójki bohaterów podczas spotkania na Warszawskiej. Przypomniało mi to podobną historię z przeszłości. Szedłem sobie słuchając Doorsów, a tu nagle potykając się na schodach podczas wychodzenia ze sklepu z butami dziewczyna się niemal przewraca i upuszcza torebkę. Przechodzący obok chłopak pomaga jej zbierać rozsypane rzeczy i potem odchodzą razem rozmawiając. Tu można dać link do piosenki Doorsów, zdjęcie sklepu z butami, można też zainscenizować całą historię, sfilmować ją i zrobić filmik z podkładem muzycznym z piosenką Doorsów i ten filmik podlinkować do opowieści. Czytelnik widzi, jakie skojarzenia miał inny czytelnik.
  4. Część materiałów multimedialnych zostanie stworzonych w ramach projektu.
  5. W ich stworzeniu pomoże seria warsztatów z tworzenia i edycji multimediów
  6. Powieść zostanie umieszczona w internecie na specjalnie zaprojektowanej i okodowanej witrynie stworzonej przez uczestników.
  7. „Spisem treści” będzie interaktywna mapa Wrześni z aktywnymi punktami, które stały się miejscem akcji powieści
  8. Pomoże im w tym cykl warsztatów z kodowania

Z jakich warsztatów i szkoleń będą mogli skorzystać uczestnicy:
  1. warsztaty pisarskie (na żywym materiale, jakim będzie pisana książka) – konstruowanie akcji i budowanie napięcia, budowanie postaci i świata przedstawionego, język literatury pięknej, reklamowej i literatury użytkowej, metaforyka prozy i poezji, hierarchizowanie informacji w tekście pisanym.
  2. warsztaty kreatywności – ćwiczenia uwalniające umysł, poszerzające wyobraźnię, zasób leksykalny, budujące nieoczywiste skojarzenia
  3. szkolenie z hipertekstu – co to jest hipertekst i jak go zbudować
  4. szkolenie z zagadnień popkultury, sztuki wysokiej, zjawisk cyfrowej literatury i wzajemnych związków pomiędzy nimi (wykłady pracowników Instytutu filologii Polskiej UAM)
  5. warsztat z fotografowania, cyfrowej obróbki fotografii i jej artystycznego przetwarzania (podstawy grafiki komputerowej)
  6. warsztat z filmowania i montażu obrazu
  7. warsztat z obróbki i montażu dźwięku
  8. warsztaty z kodowania (na żywym materiale, podczas pracy nad stroną powieści)

Jakie będą etapy pracy nad książką?
  1. napisanie historii
  2. wzbogacenie jej w trakcie warsztatów
  3. profesjonalna redakcja i doszlifowanie tekstów po redakcji
  4. umieszczenie w internecie
  5. dodanie hiperlinków wewnętrznych (książkę można czytać strona po stronie, albo w dowolnej kolejności, klikając w wewnętrzne linki, hashtagi, a nawet zdać się na los używając generatora losowego) i zewnętrznych
  6. stworzenie interaktywnej mapy-planu miasta jako swoistego spisu treści/indeksu

Co na zakończenie projektu?
Otwarte dla wszystkich spotkanie autorskie z pisarzami, na którym zostanie zaprezentowana powieść, pokazane zostanie jak działa, jakie są możliwości czytania, głośna lektura krótkich fragmentów przez ich autorów, rozmowa na temat.
Wydarzenie towarzyszące: wystawa zdjęć z przebiegu projektu i wykonanych przez autorów jako ilustracje, projekcja filmu dokumentującego projekt.

Co będą mieli uczestnicy z udziału w projekcie:
  1. profesjonalną pionierską publikację literacką (jeden z pierwszych w Polsce hipertekstów w ogóle, pierwszy multimedialny i kolaboracyjny hipertekst w Europie)
  2. nowe, praktyczne umiejętności humanistyczne i interpersonalne przydatne w codziennym życiu (pisanie, hierarchizowanie informacji, rozwój kreatywności, doskonalenie komunikacji, wzrost wiedzy o najnowszych zjawiskach w sztuce i literaturze popularnej i wysokiej, umiejętność współpracy, angażowania, wypracowywania kompromisów, samodzielne poszukiwanie wiedzy i rozwiązań)
  3. nowe, praktyczne umiejętności techniczne (umiejętność pracy w przydatnych programach komputerowych, wykonywanie i obróbka fotografii, filmu, dźwięku, montaż elementów multimedialnych, podstawy grafiki reklamowej)
  4. umiejętności programistyczne przydatne do tworzenia nie tylko witryn internetowych, ale i bardziej zaawansowanych rozwiązań programistycznych
  5. mnóstwo dobrej zabawy przy współtworzeniu pionierskiego projektu
  6. wyjazd na uniwersytet na wykłady
  7. sława, sława, sława

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz